A coaching meghatározott szempontrendszer és módszertan szerint vezetett, egyénre szabott, strukturált fejlesztő beszélgetések- és cselekvések sorozata, melynek célja a személyes erősségek, készségek fejlesztése, a problémás helyzetek megoldásában való elakadások megszüntetése, a változásokhoz való sikeres alkalmazkodás, valamint a stressz- és problémakezelésben való gyors, eredményes előrelépés segítése.

A coaching olyan – fejlesztő – megközelítés (szempontrendszer) és módszerek együttese, amely révén a kliens meglévő tudására, belső erősségeire támaszkodva, mindezeket jobban kihasználva képessé válik elakadásainak leküzdésére, energiáinak, kreativitásának mozgósítására, hogy megvalósíthassa legfontosabb céljait. Mint módszer, a coaching a múlt problémái helyett a jelen, és a jövő konkrét megoldásaira koncentrál. A coaching során az ügyfél határozza meg, hogy mely probléma megoldásához és/vagy mely terület fejlesztéséhez kíván segítséget kapni a coach-tól.

A coach nem ad tanácsot, így a coaching nem tanácsadás és nem mentoring. Az Ügyfél (Coachee) ismeri legpontosabban saját élethelyzeteit, az előtte álló feladatokat illetően a legjobb megoldással, megoldásokkal Ő rendelkezik.
A coach fejlesztő támogatást biztosít. Kérdéseivel, alkalmazott technikáival, eszközeivel
segíti hozzá az Ügyfelet a kitűzött cél eléréséhez.

Mire (milyen problémák megoldására) jó a coaching? A coaching különböző fajtái leginkább akkor segítenek, ha a – mentálisan egészséges – kliens konkrét probléma megoldásában vagy meghatározott kompetencia fejlesztésében kíván tényleges eredményt elérni. Így a coach képes segíteni, ha az ügyfél

  • egy nehéz élethelyzetben, vagy feladat-végrehajtásban elakadt,
  • változtatni akar az egyes helyzetekre adott reakcióin (gondolatain és/vagy
    magatartásán),
  • konfliktusát akarja rendezni,
  • problémamegoldását javítaná,
  • sikeresebb, hatékonyabb akar lenni,
  • egyensúlyt, összhangot teremtene életszerepei között,
  • stresszel való megküzdését javítaná,
  • kreativitását fejlesztené,
  • sikeresebben alkalmazkodna a változásokhoz.

A business coaching a következő személyeknek segít:

Főként valamely cég, szervezet felső vagy középvezetőjének, aki

  • a szervezet működésével kapcsolatos problémát kívánja megoldani,
  • a termelékenységet növelné,
  • vezetői eredményességét javítaná,
  • az ügyfélkapcsolatokat fejlesztené,
  • az időgazdálkodást javítaná.

A business coaching az egyéni- és/vagy a csoport- fejlesztés eszközeivel a cég, szervezet üzleti fejlődését, hatékonyabb működését eredményező területekre fókuszál.

Mit csinál (hogyan segít) a coach? A coach a beszélgetések alkalmával segít a probléma azonosításában, fejleszti az ügyfél önismeretét, megerősíti készségeit, segít, hogy a kliens megfogalmazza és megvalósítsa céljait. A coaching során a kliens a coach segítségével megtalált megoldásokat azok megvalósítása során tesztelheti is, és eközben kiválaszthatja a számára legjobban működő változatot. A coaching végére a gyors- és hatékony problémamegoldás módszere is elsajátítható. A coach rendelkezik pszichológiai ismeretekkel, de nem feltétlenül pszichológus vagy pszichiáter. Lelkileg egészséges ügyfelekkel dolgozik, vagyis a coaching nem terápia.

A coaching előnyei: A coaching rendkívül eredményes, költséghatékony személyes
fejlesztő módszer, amelynek célkitűzése, folyamata, időbeli- és pénzbeli ráfordításigénye egyaránt áttekinthető, kontrollálható. A coaching az abban résztvevő személy (és/vagy szervezet) számára a nem megfelelő problémamegoldásból, döntésekből eredő konkrét problémák, konfliktusok megszüntetésének gyors elősegítésére alkalmas, “itt és most”. Az “elég jó” megoldás kidolgozását és megvalósítását a coaching folyamata katalizálja. A megoldást a gondolkodás-, és cselekvésbeli változások hozzák.

Coaching programok

Ügyfeleink üzleti- és személyes törekvéseinek, céljainak függvényében – az integrál
megközelítés keretében – eltérő fókuszú business coaching programot alkalmazunk. Az itt röviden bemutatott programkivonatok csak tájékoztatásul szolgálnak: a coaching programokat ezekből egyedileg állítjuk össze.

Team coaching

Új team indulásánál, üzleti, stratégiai cél kijelölésekor hasznos ez a forma.
Ez a csoportos és egyéni üléseket is tartalmazó coaching a team létszámának megfelelően, esetenként 2-3 óra időtartamban megtartott vezetői csapatmunkát jelent. Első alkalommal a team gyorsan és hatékonyan megállapodik a közös célokban, kidolgozza a szükséges cselekvési programját. A következő alkalmak során nyomon követjük a feladat végrehajtását, és az elért eredményeket alapul véve oldjuk meg a fennálló problémákat.

Középvezetői coaching

Cégek középvezetői, szakértői számára megfelelő fejlesztési forma. Az új, friss megközelítések, szempontok alkalmazása a továbblépést, megoldást gátló, az eredményesség növelését akadályozó elakadások feltárásakor segíti az ügyfelet, hogy túlléphessen az egyes részeiben téves beidegződéseken és gondolkodáson.

Változás menedzselés

Az összetett üzleti-szervezeti változások megtervezése, előkészítése és bevezetése jelenti az egyik legnagyobb kihívást a vezetők számára. Az elkerülhetetlen érdeksérelmek, a változások következményeitől való félelmek miatti tudatos vagy tudatalatti ellenállás, az előzőekből fakadó emócionális reakciók nehezítik a kitűzött célok elérését. A változás menedzselésben a business coaching eszközeit használva a tapasztalt coach elfogulatlanul támogatja a célok pontosításában, a cselekvési program megtervezésében és az eredményes végrehajtásban.

A coaching folyamata:

A coaching konzultációk során ügyfelünknek mindenekelőtt abban segítünk, hogy pontosan megfogalmazza céljait, és az ezek elérését akadályozó főbb nehézségeket. Ez után támogatást nyújtunk számára, hogy rájöjjön, mit és hogyan kell másképpen tennie, hogy áttörést érjen el céljai megvalósításában. Végül visszajelzéseinkkel biztosítjuk, hogy a közös munka során kijelölt úton maradjon, az eltervezett cselekvéseket végrehajtsa és céljait elérje. Mindez könnyed, közvetlen, nyílt és őszinte légkörben zajlik.